donderdag 14 november 2013

Om het af te leren: Pompoenen

 
Dag bloggertjes.. hello blogvisitors...
Na alle halloween toestanden, ben ik toch nog steeds in de ban van pompoenen. Maar deze keer meer om de historie ervan. 
Even after Halloween, I'm still under the spell of .... pumpkins, but this time more because of the history.
 
Wisten jullie dat de oorsprong van alles hier in Europa is begonnen en niet in Amerika?  In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar. De Kelten geloofden namelijk ook dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar.
Did you know that the origin of Halloween started here in Europe and not in America? In the Celtic calendar the year began on November 1, so October 31 was New Year's Eve. The harvest was done, seeds for the following year was harvested and so there was time for a day off, the Celtic New Year. The Celts also  believed  that on that day all the spirits from the dead (from last year) would come back and try to take possession of a living body for the coming year.
In de negende eeuw van de huidige tijdrekening steekt een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengt zich met het Halloweenfeest. In Amerika had men geen bieten en ging men als alternatief pompoenen uithollen..
In the ninth century a European Christian  tradition crossed the sea and mixed with the Halloween feast. In Europe they used beets, but in America they didn't have those, and so they used pumpkins instead.
 
Dit gebruik keerde dan weer terug naar onze contreien.
And now Halloween comes back to our countries.
 
Leuk toch?! Is'nt it nice?!
Ik heb voor beide kaarten dezelfde stempel gebruikt...omdat ik deze zeer mooi vind (de pompoen van Serendipity Stamps).. op de ene kaart heb ik ze ingekleurd met potloden (kan ook met verf of met stiften).. Op de andere kaart heb ik ze meerdere malen gestempeld op designpapier... de partjes en bladeren uitgesneden met een schaartje en vervolgens zoals een patchwork bij elkaar gekleefd... het resultaat vind ik zeer mooi.
Ik zou zeggen.. Probeer het ook een keer!
I have used the same stamp for both cards ... because I really like this stamp (pumpkin Serendipity Stamps) .. on the first card I colored them with pencils (you can also color it with paint or markers) .. On the other card I stamped them several times on design paper ... the wedges and leaves were cut with scissors and then glued together like patchwork ... I find the result very beautiful.
I would say .. just give it a go!
Tot volgende keer.. See you soon again.
Patrice


6 opmerkingen:

Patricia Van der Vloet zei

Hele mooie kaarten.Als ik moet kiezen gaat mijn voorkeur uit naar de ingekleurde versie. Daar komen de kleuren nog beter tot zijn recht. Misschien ligt het aan de foto. Een goed voorbeeld van 1 stempel met 2 verschillende manieren van verwerken.

Veerle - A colored mind zei

Ik vindhet altijd leuk om te zien hoe je één stempel op verschillende manieren kan gebruiken. Dat extra bestempelde papier bij de ingekleurde kaart is echt mijn smaak ;-)

Karine zei

Hoi Patrice, het zijn weer twee prachtige kaartjes .. En ook heel leuk om te zien dat je met een en dezelfde stempel twee heel verschillende kaartjes krijgt ..
Groetjes Karine

Enny zei

2 prachtige kaarten Patrice ! Ik vindt de eerste persoonlijk de mooiste. En bedankt voor de info over de pompoenen ! Groetjes Enny

Crealin zei

Waaw Patrice, ik vind beide kaarten zo mooi geworden. Je hebt me weeral geïnspireerd met al dit moois!

Liefs,

Lins

celia zei

Een hele geschiedenis les :-)
Net zo mooi als je kaarten!
Grtjs,